Powiat Bocheński przystąpił do realizacji Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej pn. Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024.
Celem zadania jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Usługi asystenckie mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, nie mogą ich jednak zastępować.
Zadanie jest finansowane ze środków Funduszu Solidarnościowego w kwocie 1.771.809,36 zł
Zgłoszenia do uczestnictwa w Programie będą przyjmowane aż do wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel. Przewidywana liczba uczestników w 2024 r. to 71 osób.
Regulamin naboru Uczestników Programu i świadczenia usług asystencji osobistej realizowanych w 2024 r. przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni jest publikowany na stronach internetowych PCPR w Bochni w tym w BIP.
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, szczególnie w:
- czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
- prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
- przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
- podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Uczestnikami Programu mogą być:
- dzieci do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w punkcie 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
- traktowane na równie z orzeczeniami wymienionymi w lit. A i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby, niebędące członkami rodziny Uczestnika/Uczestniczki Programu, opiekunami prawnymi Uczestnika/Uczestniczki Programu lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z Uczestnikiem/Uczestniczką Programu, jeśli:
- posiadają dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta; lub
- posiadają co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu; lub
- zostaną wskazane przez Uczestnika/Uczestniczkę Programu lub jej/jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby małoletniej albo ubezwłasnowolnionej całkowicie) w Karcie zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024.
Osoby zainteresowane prosimy o kontakt z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni przy ul. E. Windakiewicza 9/5 w dni robocze, w godzinach od 7:30 do 15:30 (w poniedziałki od 8 do 16).
Informacja telefoniczna: (14) 611-97-40 lub (14) 611-97-44.
Informacja e-mail: pcpr@powiat.bochnia.pl
Wymagane będą dokumenty:
- Wniosek o usługi asystencji osobistej,
- Karta zgłoszenia do Programu,
- Orzeczenie o niepełnosprawności (kopia),
- Wypełniona ankieta diagnostyczna,
- Podpisana klauzula informacyjna RODO – Minister,
- Podpisana klauzula informacyjna RODO – PCPR w Bochni
- Oświadczenie kandydata na Asystenta/Asystentkę.
W razie potrzeby dostosowania formularzy wniosków i obsługi do indywidualnych potrzeb można dodatkowo złożyć w PCPR wniosek o zapewnienie dostępności.
Zgłoszenia do uczestnictwa w Programie będą rozpatrywane cyklicznie i przyjmowane są na bieżąco:
- na Dzienniku Podawczym PCPR w Bochni przy ul. E. Windakiewicza 9/5 (pokój 8) - w dni robocze, w godzinach od 7:30 do 15:30 (w poniedziałki od 8 do 16) lub
- do skrzynki podawczej przytwierdzonej do ściany budynku, przy drzwiach wejściowych do PCPR w Bochni (tzw. drugie wejście, przy drzwiach uchylnych, nieautomatycznych) – całodobowo – bez możliwości potwierdzenia wpływu, lub
- za pośrednictwem poczty na adres: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bochni, ul. E. Windakiewicza 9/5, 32-700 Bochnia lub
- poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej na adres: e-puap: /powiatowecentrumpomocyrodzinie/SkrytkaESP. (Dokumenty wysłane profilem zaufanym uważa się za podpisane: a) gdy zostały podpisane podpisem zaufanym i wysłane z profilu zaufanego osoby ubiegającej się o udział w programie lub opiekuna prawnego; b) gdy dokumenty wysyła osoba trzecia, dokumenty powinny być podpisane przez osobę ubiegającą się o udział w programie odręcznie i załączone w postaci skanu.).
Zarządzenie Dyrektora w sprawie Regulaminu AOON
Regulamin AOON 2024
Wniosek o zapewnienie dostępności
Wniosek o usługi asystencji osobistej
Oświadczenie kandydata na Asystenta/Asystentkę
Karta zgłoszenia do Programu
Uczestnik Programu Klauzula informacyjna RODO – PCPR w Bochni
Asystent Klauzula informacyjna RODO – PCPR w Bochni
Uczestnik Programu Klauzula informacyjna RODO – Minister
Asystent Klauzula informacyjna RODO – Minister